Playbook

Design system

Wat als één button je merk bepaalt?

Design systems zijn een trend in de digitale wereld. Niet alleen grote bedrijven zoals Apple en Facebook hebben ze, ook kleine organisaties zien er steeds vaker de voordelen van: een gedeelde bibliotheek van designcomponenten en -patronen die je makkelijk kan hergebruiken voor producten en projecten. Maar wat houdt een design system concreet in? En waarom is het ook voor jou interessant?

Wat is dat nu, een design system?

Een design system, ook wel ‘ontwerpsysteem’ genoemd, is een verzameling bouwstenen die je als organisatie kan hergebruiken en combineren om webpagina’s of digitale producten te ontwerpen. Zo’n systeem bevat alle digitale toepassingen van een organisatie (bijvoorbeeld buttons, kaarten, ontwerp- en codebronnen). Die kunnen de vaste designers, developers en contentmarketeers, eenvoudig gebruiken om uniform te communiceren en te ontwerpen voor je organisatie.  

Visueel voorbeeld van een design systeem
Bekijk het even zo:

Je hebt een doos legoblokken die je op een centrale plek bewaart en die iedereen kan gebruiken om mee te bouwen. Iedere bouwer kan creaties maken die stuk voor stuk voldoen aan de normen van wat oorspronkelijk in de doos zit, dus je merkidentiteit. Een design system is echter meer dan een simpele stijlgids: het is de go-tobron voor alle teamleden om te ontwerpen met kant-en-klare basisstukken.  

Een voordeel: je teamleden kunnen een pak efficiënter samenwerken wanneer ze vertrekken van ‘één enkele bron van waarheid’ — een centrale plaats waar alle basiselementen gedocumenteerd staan. Een nog groter voordeel: het maakt niet uit wie in jouw naam ontwerpt, je merkidentiteit blijft altijd consistent. Zo bepaalt een design system dus ook de hoofdlijn van je merk.  

De combinatie van identiteit, principes en richtlijnen leiden tot componenten en patronen
Je merkidentiteit, -principes en -richtlijnen vormen de basisbouwstenen voor alle componenten en patronen in je design system.

Waarom ook jouw organisatie een design system nodig heeft?

We noemden al een paar voordelen van een design system. Zo’n systeem heeft echter nog meer voordelen voor je organisatie — vooral op de lange termijn. De ‘enkele bron van waarheid’ biedt een duidelijke standaard en uitvoeringsgids, wat zorgt voor betere workflows en teamefficiëntie. Zo behalen je teamleden makkelijker hun doelstellingen en blijft jouw organisatie mee met de schaal en snelheid waarop UI-schermen vandaag ontworpen worden. Ook de merkbeleving voor je klanten verbetert. 

Toch nog niet helemaal overtuigd van het nut van een design system? Dan vind je hier zeven redenen waar je niet omheen kunt. 

1. Je zorgt voor een uniforme merkbeleving

Klanten en gebruikers waarderen het wanneer je merk een verhaal vertelt: een samenhangend geheel waarin alles klopt. Een duidelijke merkidentiteit schept vertrouwen in je dienstverlening en producten — en bij het creëren ervan komt een design system handig van pas. Je vaste basiselementen verzekeren een gestroomlijnd ontwerp voor al je digitale producten. Dat versterkt niet alleen een uniforme merkbeleving voor je klanten, het vermindert ook de mentale inspanning die ze moeten leveren om je merk te begrijpen. Zo kunnen je eindgebruikers zich concentreren op de boodschap zonder afgeleid te zijn door de manier waarop je ze vertelt.

2. Je begint nooit meer van nul

Een sterk design kost tijd. Het fijne aan een design system: je begint altijd van een sterke basis.  

Je ontwerpers hoeven dus nooit meer bang te zijn voor een inspiratiedip: ze hebben vaste componenten om van te vertrekken. Het feit dat je teamleden de eerste ontwerpuitdagingen kunnen overslaan, omdat die al opgelost zijn, betekent dat ze een stuk productiever kunnen zijn. Ze kunnen zich een concreet beeld vormen alvorens te starten met hun ontwerp.

3. Je bespaart tijd en geld

Zoals we al vaststelden: je teamleden kunnen een stuk productiever werken. Dat bespaart je organisatie tijd en dus ook geld. Dankzij een design system kunnen zowel vaste teamleden,  nieuwe medewerkers een stuk sneller en efficiënter nieuwe functies en pagina’s ontwerpen.

Extra voordeel voor nieuwe collega’s: ze hebben meteen een duidelijk beeld van waar je (digitale) merk voor staat. Het voordeel voor vaste collega’s: een handig geheugensteuntje en een mogelijkheid om oude ontwerpen snel te repliceren door componenten te hergebruiken. Kortom: je hoeft niet telkens opnieuw het warm water uit te vinden en vermijd het risico op inconsistenties. De tijd die je wint, kan je investeren in complexere bedrijfsactiviteiten. 

4. Je gaat voor schaalbaarheid

Aangezien je design system een vaste set aan bouwblokken is, kan je er eenvoudig nieuwe blokken aan toevoegen of oudere uit verwijderen. Zo blijft het systeem levend en up-to-date: het is altijd in lijn met de laatste innovaties, zonder de basis overboord te gooien. Wanneer de functies of verantwoordelijkheden binnen je team veranderen of teamleden op erg verschillende locaties werken — en misschien minder vlot met elkaar communiceren — dan kunnen ze zich alsnog baseren op de nieuwste patronen bij het ontwerpen.

5. Je verhoogt de flexibiliteit

Bewerken, aanpassen, opnieuw bijwerken: ontwerpen ging nog nooit zo snel en eenvoudig als met een design system. Je vaste ontwerpelementen zorgen dat je flexibel kan inspelen op een (digitale) wereld die voortdurend in beweging is. Je kijkt proactief naar de evolutie van je merkidentiteit binnen een veranderende maatschappij.

6. Je kiest voor kwaliteit

Wanneer je design system door alle teamleden correct en systematisch gebruikt wordt, is het resultaat steevast een product van een hoge kwaliteit dat makkelijk in gebruik is. Je design system wordt voortdurend uitgetest en verbeterd door developers, designers en product owners die er samen dagelijks naar kijken. Zo krijg je een zeer gedetailleerd en specifiek bouwblokje voor elke ontwerpnood in je organisatie. Dat diverse teamleden het systeem dagelijks testen, zorgt ervoor dat het kwaliteitsniveau zeker behouden blijft.

7. Je verzekert een strakke, multifunctionele teamwerking

Een kennisbank waartoe iedereen toegang heeft: het blijft het grootste voordeel van een design system. Welke functie je teamleden ook vervullen en waar ze zich ook bevinden: ze zitten qua ontwerp en communicatie over je merk op één lijn. Iedereen spreekt dezelfde taal, elke ontwerper weet welke compontenten wanneer gebruikt worden én waarom. Dankzij het gemeenschappelijke referentiepunt maken je teamleden zich eenvoudig de merkidenteit van de organisatie eigen. Ze behalen sneller en eenvoudiger vooropgestelde doelstellingen als één team. 

Design system: een stabiele ontwerpoptie

In een stabiele omgeving met een consistente merkidentiteit heeft een design system een pak voordelen. Het is voor al je teamleden, van developers tot designers, een stuk makkelijker wanneer ze vetrekken van één enkele bron van waarheid. 

Bij FOD BOSA zijn we bezig met ons eigen transversale design system. Wil je er graag meer over weten? Of heb je nog vragen over design systems? Neem dan contact met ons.

Foto met wireframes en brainstorm post-its op een tafel