Activiteiten

Hoe bereid je je onderzoek voor? (volzet)

Hoe begin je aan een gebruikersonderzoek? Ontdek onze methodes die je helpen om de noden van je gebruikers beter te bepalen.

Het onderwerp: starten met een gebruikersonderzoek

Wil je weten hoe je kwalitatieve gegevens kunt verzamelen over je doelgroepen, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Ontmoet onze coaches tijdens een interactieve sessie waarin je de kans krijgt om twee tools uit te proberen: 'User research methodes selector' en 'Onderzoeksplan voorbereiding'.

De tool 'Onderzoeksplan voorbereiding' helpt je om bestaande kennis, hypotheses en vragen in kaart te brengen in co-creatie met de belangrijkste stakeholders om je gebruikersonderzoek voor te bereiden. Door feiten (zaken die we zeker weten), hypotheses (zaken die we vermoeden) en vragen (zaken die we willen weten) op te lijsten, kunnen we actief op zoek gaan naar antwoorden om kennislacunes op te vullen.

Op basis van de gestelde vragen kunnen we vervolgens de meest geschikte methode kiezen voor je vragen dankzij onze 'User research methodes selector'.

Ontdek meer over User research

Voorbeeld van een voorbereiding van een gebruikersonderzoek met behulp van een tool voor online samenwerking
Voorbereiding van het gebuikersonderzoek tijdens een kick-off met behulp van een tool voor online samenwerking

Wie kan deelnemen?

Op de masterclasses zijn alle medewerkers van federale organisaties welkom die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van producten en diensten in functie van de noden van de gebruikers (burgers, bedrijven of andere medewerkers). Je rol maakt niet uit: productverantwoordelijke, businessanalist, projectmanager, communicatieverantwoordelijke, change of innovation manager — onze deuren staan wagenwijd open! De plaatsen zijn beperkt tot 12 deelnemers per sessie. We organiseren regelmatig masterclasses voor medewerkers die willen leren hoe ze design thinking of de applicaties daarrond beter kunnen toepassen. Wat basiskennis is wel aanbevolen. Lees meer over gebruikersonderzoek in ons playbook.

Een nieuw format: de mini-masterclass

Het team van Digital Open introduceert een nieuw educatief format, de mini-masterclasses. Een mini-masterclass biedt meerdere mogelijkheden:

  • nieuwe methodes uitproberen onder begeleiding van experts;
  • vragen rechtstreeks aan experts stellen;
  • netwerken en ervaringen uitwisselen met collega’s van andere instanties, met gelijkaardige interesses.

Coaches

Yalenka Mariën en Jeroen Depuydt zijn twee van onze coaches met veel ervaring in het plannen en uitvoeren van gebruikersonderzoek en het communiceren van de inzichten. Lucie Barthlen is business designer bij FOD BOSA en heeft een eerste onderzoek uitgevoerd om de uitdagingen op het vlak van digitale inclusie beter te begrijpen en om mogelijke acties in de context van federale administraties te verkennen.

Masterclass

Publicatiedatum

Deze pagina delen